Hvad er dine digitale udfordringer?
Inviter dig selv til en uforpligtende snak og en kop god kaffe.

70 20 27 97

Hvordan sikrer vi, at brugernes oplevelse er i top ?

Brugeroplevelsen er afgørende for successen med din digitale platform, uanset om det er en landingpage, en webshop, en App eller andet. Dårlige brugeroplevelser giver lavere engagement og salg, og din kunde eller besøgende forlader dig måske uden køb og med en dårlig fornemmelse. Gør de det, kommer de sjældent igen, og du skal begynde forfra. Og endnu værre: Du risikerer, at de omtaler dig negativt på de sociale platforme og ratingsites som f.eks Trustpilot.

Den gode brugeroplevelse

Hos 727+Klean arbejder vi med brugeroplevelser på alle niveauer fra planlægningsfasen til efter lanceringen.

På den måde sikrer vi det, der skal til for at skabe en god brugeroplevelse, så du kan blive kundens foretrukne sted.

Det giver i den sidste ende dig et naturligt og solidt forspring i forhold til dine konkurrenter.

Den dårlige

Tålmodigheden med websites er i dag ultrakort, og oplever dine besøgende forhindringer og vanskeligheder på sitet f.eks. i form af uhensigtsmæssige menuer eller mangel på struktur og logik, resulterer det i en dårlig brugsoplevelse, som hverken lækkert design eller avanceret teknik kan ændre. Brugsoplevelsen bliver bare markant bedre, hvis dine varer eller tjenesteydelser er let tilgængelige på brugerens præmisser, frem for teknikkens.

Hvor er facitlisten?

En universel Facitliste til ‘god UX’ findes desværre ikke.

Men fortvivl ej

Best practice, erfaring og brugertests danner et godt udgangspunkt for de fleste websites allerede i planlægningsfasen.

Men det er nødvendigt at optimere UX løbende på baggrund af brugernes bevægemønstre på websitet efter lanceringen. 

Best practice:

  • Expert review/Heuristic Evaluation

Expert reviews er en teknik, hvor en tjenestes tilgængelige indhold og funktionaliteter sammenlignes med generelle retningsliner (best practices/heuristikker), for det giver mulighed for at identificere og analysere sitets utilsigtede forhindringer for den gode oplevelser, og dermed finde måder at fjerne dem på.

Her kan vi fx. nævne, at systemet bør ‘tale’ brugernes sprog og bruge velkendte ord og begreber frem for system-orienterede termer.

  • DesignPrincipper

Til at guide arbejdsprocessen til en god brugeroplevelse findes der forskellige standarder/design-principper. Sådanne standarder gør det lettere at opdage mulige vanskeligheder for brugeren under besøget på et site.

Forskellige designere har dog forskellige måder at anvende disse principper på, alt efter arbejdsmetoder og kompetencer. Vi har vores egne dygtige og erfarne grafikere til at bistå med udviklingen af det perfekte design.

Før, under og efter analyserer og evaluerer vi naturligvis om indhold, design og struktur lever op til brugernes forventninger.

  • Konklusion til best-practices

Best-practices anses som retningslinier frem for en endelig facitliste, (for den findes som nævnt ikke!)Undertiden kan der vise sig flere uhensigtsmæssigheder på sitet, end analyseresultatet viser, som bør rettes op.

Her kan nævnes struktureringen af indholdet og/eller at brugernes forventninger til indholdet ikke er i overensstemmelse med indholdet.

Erfaring:

Erfaring spiller en afgørende rolle, når man arbejder i feltet. Mængden af materiale om UX er massivt, og det er vigtigt at forholde sig kritisk til det. Meget af det er lommefilosofiske holdninger, som ikke er evidensbaseret.

Det er naturligvis vigtigt at holde sig løbende opdateret, for tendenser, trends og principper kan ændre sig.

  • Brugeradfærd (Usability)

Det er vigtigt altid at have slutbrugeren i baghovedet, når der arbejdes med brugeroplevelsen, især i de processer, hvor han ikke involveres aktivt. Forskellige målgrupper kan jo have forskellige bevægemønstre, holdninger og forventninger.

  • Wireframing/Skitsering & Prototyping

Wireframing og Prototyping er omkostningseffektive og hurtig metoder til at få en tidlig indsigt i både det kommende design og mulige udfordringer med brugeradfærden.

Dette er især relevant i en agil proces, hvor opgaver løses i mindre bidder. Det giver mulighed for at tilpasse produktet eller tjenesten løbende for derved at nå frem til det forventede resultat.

Brugertests:

Brugertests anvendes til evaluering af et produkt eller en tjeneste med repræsentative brugere.

Målet er at identificere brugernes misforståelser og bestemme tilfredsheden med det udarbejdede, før det bliver realiseret.

  • Kortsortering

Kortsortering er en metode, der bruges til at designe og/eller evaluere strukturen (IA) af tilgængelige informationer på de givne hjemmesider (produkter og/eller tjenester).

Metoden hjælper med at forstå brugernes forventninger og forståelser af indhold, for derved at optimere strukturen og hvordan brugerne bevæger sig igennem platformen.

 

727+Klean begynder der, hvor kunderejsen er vigtigst, og hvor det bedst kan betale sig at gøre rejsen bedre – der hvor kunden oplever den største forskel. På den måde kan du hurtigere og billigere komme i gang med det, som flytter mest.

Hent The Journey her, og læs mere om, hvad vi kan gøre for dig.

Download dit eksemplar af avisen her.

Følg os her