Af Ole Østergaard

Hvilken virkelighed er du med til at skabe?

Hvordan sikrer vi, at vores organisation bliver mere ambidekstral? 

Det er et almindeligt anvendt udtryk, at vi 'begriber med vores begreber’. Andre siger, at ‘ord skaber virkelighed’. 

Jeg arbejder med forretningsudvikling og strategi. Den direkte vej til at skabe værdi hos en kunde er, at vi sammen finder et sprog, som kan være med til at skabe den virkelighed, som kunden ønsker. At vi som eksperter på hvert vores felt kan være ærlige om, hvor vi står, så vi kan finde fælles retning og skabe ønskede resultater hurtigst muligt. 

Hvis det er rigtigt, at de ord, vi bruger, er afgørende for den virkelighed, vi skaber og oplever, så er det nemlig vigtigt, at vi har en nogenlunde fælles forståelse af de ord, vi faktisk bruger. Desværre synes jeg i stigende grad at se det modsatte. At mennesker bruger ord, som ingen rigtigt ved, hvad betyder, men som lyder kloge, og ingen derfor tør spørge til.

Den teknologiske udvikling går stadigt stærkere. Mennesket har stadigt sværere ved at følge med til at forstå mulighederne, teknologien giver. Hullet mellem udviklingshastighed og vores evne til at forstå bliver større og større. 

Derfor er det vigtigere end nogensinde at skabe et rum, hvor vi taler om forståelsen af de ord, vi bruger. For hvis ord, vi ikke forstår, skaber virkeligheden, så ved vi i virkeligheden ikke, hvor vi er på vej hen. 

Så i stedet for ‘ambidekstral’ kunne vi tale om at skabe en retning, som både giver plads til at få gode og værdifulde ideer og til at afvikle en effektiv drift, som jeg har forstået det. Sig det højt. Det lyder allerede mere virkeligt i mine ører. Hvis vi alle gjorde en indsats for at forstå de ord, vi bruger, til et niveau, så vi kan forklare dem til bunds, så tror jeg faktisk også, der ville være mindre analyse og mere handling i f.eks. mange digitale projekter.

Tænker du mon over, hvad det er for en virkelighed du er med til at skabe, med de ord du bruger?