Skal man bygge læhegn eller vindmøller, når stormen raser?
Dette spørgsmål er uden tvivl en del af de mange overvejelser, der huserer på ledelsesgangene i denne tid. Som en helt naturlig reaktion vil mange nok skære ned på marketingaktiviteterne og afvente slagets gang. For nogle vil det uden tvivl være nødvendigt for at kunne klare skærene og holde likviditeten på et tåleligt niveau.
Men faktum er, at den mest gangbare strategi for ikke bare at komme igennem krisen, men komme styrket ud af krisen, vil være at satse på vindmøller frem for læhegn. Naturligvis er det ikke alle strenge, der er lige gangbare at spille på i markedskommunikationen. Det er altafgørende at vise både forståelse og agere derefter. En grådig, kynisk og amoralsk adfærd, der udelukkende er ude på at udnytte de kommercielle muligheder i krisen, vil slå fejl.
Men forbrugerne forventer stadig, at I er til stede, gør jer relevante og inddrager dem i kommunikationen - også selv om recessionen lurer lige om hjørnet, og det føles naturligt, at skrue ned for marketingaktiviteterne.