Ole Østergaard

Ole har gennem en årrække i offentlig og privat sektor arbejdet med rådgivning inden for strategi, udvikling og implementering af administrative forretningsløsninger med ERP og ESDH systemer som omdrejningspunkt.

Han har, som management konsulent, stået i spidsen for en række store implementeringsprojekter i detailbranchen og arbejdet med både systemkortlægning, procesoptimering og effektivisering. Han har desuden arbejdet med test- og kvalitetssikring i globale udviklingsmiljøer.

Som administrerende direktør i Klean arbejder Ole kundevendt med digital strategi, analyser, kortlægning af integrationer (system/forretning), projektledelse og rådgiver om optimal udvikling og anvendelse af digitale koncepter.

Han har de seneste år arbejdet for kunder som TDC, KMD, XL Byg, Nic Christiansen Gruppen, IDEmøbler og ILVA.

Ole er cand. scient. i datalogi fra Aarhus Universitet, lederuddannet i Fujitsu, uddannet Business Coach fra ID Academy og certificeret Scrum Master, ITIL og Prince 2. Han har desuden i en årrække trænet hos Gamborg Mikkelsen. 

Ole er vild med at skrive og er forfatter til bogen Stilheden Kalder. Han har desuden hele sit liv skrevet og spillet musik. 

Oles artikler

Skab et godt fundament - Fleksibel samarbejdsmodel

14. juni 2019 — Ole Østergaard

For nylig læste jeg en artikel i Lederne. Her blev digital transformation beskrevet som en rejse uden destination. Jeg synes, det er en god beskrivelse. Den rører ved den usikkerhed, vi egentlig altid er underlagt som mennesker, men som vi gerne undgår. At vi ikke ved, hvor vi er i morgen.

Systemoverblik som dialogredskab

13. februar 2019 — Ole Østergaard

Det er svært at overskue konsekvenserne af teknologisk udvikling. Hvad betyder de teknologier, vi får i hænderne i dag for vores muligheder som mennesker og virksomheder i morgen?

Skab et godt fundament - Strategisk kobling

1. februar 2019 — Ole Østergaard

Blogserien ‘Skab et godt fundament’ sætter fokus på det gode udgangspunkt for digitale kvalitetsløsninger. Et godt fundament skal kunne udvikle sig over tid og fra start som minimum bestå af værdiafklaring, strategisk kobling, dynamisk organisering og en fleksibel samarbejdsmodel baseret på løbende måling af fremdrift og effekt.

Skab et godt fundament - Værdiafklaring

14. januar 2019 — Ole Østergaard

Blogserien ‘Skab et godt fundament’ sætter fokus på det gode udgangspunkt for digitale kvalitetsløsninger. Et godt fundament skal kunne udvikle sig over tid og fra start som minimum bestå af værdiafklaring, strategisk kobling, dynamisk organisering og en fleksibel samarbejdsmodel baseret på løbende måling af fremdrift og effekt. 

Omstilling kræver smidighed

13. december 2018 — Ole Østergaard

Et af de mest inspirerende konferenceindlæg, jeg har hørt de seneste år, var Stefan Hyttfors’ på Novicells Forretning Online 2017.  Hyttfors tegner det helt store billede af verdens tilstand.

Det digitale mindset er analogt

28. november 2018 — Ole Østergaard

En af de forhindringer, vi støder på, når vi taler med virksomheder om digital omstilling, er deres kultur. Altså det, der i sidste ende binder det hele sammen.

Det digitale lederskab er en kreativ udfordring

Det digitale lederskab er en kreativ udfordring

20. juli 2018 — Ole Østergaard

Digitalisering er forandring og innovation. Kernen i innovation er kreativitet. Lene Tanggaard - professor i kreativitet - siger, at vi først ved, vi er kreative, når vi har været det...

Vi ser ikke verden, som den er, men som vi er

Vi ser ikke verden, som den er, men som vi er... eller som vi er præget til at se den

30. maj 2018 — Ole Østergaard

En professor besøgte en japansk Zen Master for at lære om Zen. Mesteren serverede te ved besøget. Satte kopper frem og begyndte at hælde te op. Da gæstens kop var helt fuld, blev mesteren ved med at hælde te i koppen...

Strategi og digital tilpasningsevne

Strategi og digital tilpasningsevne

30. november 2017 — Ole Østergaard

Manglende strategisk kobling og ringe digital tilpasningsevne er to sider af samme sag. 

Skrot analysen og byg det der virker

Skrot analysen og byg det der virker

2. november 2017 — Ole Østergaard

Vi ser en del virksomheder, som er berøringsangste over for digital udvikling. Virksomheder som prøver at overbevise sig selv om det helt rigtige næste træk ved at kortlægge og analysere. Men måske er analyser og kortlægning med til at fastholde et usundt mønster ved kun at skabe en tilsyneladende retning og ro.

Kan du mærke din virksomheds strategiske retning

Kan du mærke din virksomheds strategiske retning?

2. november 2017 — Ole Østergaard

Jeg læste engang en smuk historie om en jazzsaxofonist, som i sine yngre år drømte om at lyde præcist som Wayne Shorter. Det blev en besættelse, indtil han en dag mødte manden, og det gik op for ham, at det aldrig ville komme til at ske af den simple årsag, at han ikke var Wayne Shorter...