Har din digitaliseringsstrategi mistet pusten?

Luft er luft. Den ses ikke og mærkes ikke. Men hvis den ikke er det rigtige sted, kommer cyklen ingen vegne. Det er det samme med digitale strategier.

 

Når vi går ind i strategierne hos en kunde, går vi efter årsagerne til, at fremdriften ikke er, som det var tænkt. Det er næsten aldrig strategien, der fejler noget. Der er heller ikke mangel på slides, modeller eller regneark. Det er næsten altid menneskelige faktorer, der spiller ind. Det er derfor, vi sætter mennesker før teknologi. Og det er her, vi har vores fokus.

Ofte står man her og kigger fremad efter en løsning. Og derved overser man de udfordringer der ligger forud, og som er den virkelige årsag.

Blandt årsagerne finder vi manglende alignment af strategien, manglende enighed om systemansvar og overblik og ingen fælles prioriteringskriterier for projekter. Det er fælles forståelse for strategien, fælles opfattelse af målene og transparente kriterier for prioriteringer mellem de mennesker, der skal få det til at ske.

Når vi arbejder med kunden på deres digitale strategier, finder vi forskellige symptomer, som hver for sig virker banale. Men som tilsammen kan få gennemtænkte og kostbare strategier til at gå i stå.

”Min IT afdeling er lagt ned af bunker af digitaliseringsprojekter. Og de bruger 70 % af deres tid på vedligehold og opdateringer…..”

Altså masser af gode og sikkert også rigtige initiativer, men ingen kraft til at eksekvere. Eller:

”Ingen af os har den samme opfattelse af, hvad systemansvar er. Så hvem har lyst til at tage ansvaret?”

Digitalisering er oftest noget med systemer. Det skal kunne håndteres og nogen skal kunne tage ansvaret for, at det understøtter den fremtidige digitale forretning.

Vi tror helt grundlæggende på, at den menneskelige faktor er afgørende, når vi skal finde årsagerne til, at luften er gået af den digitale strategi. Og vi bliver bekræftet i det gang på gang.

I Klean har vi erfaringen med de processer, som skaber den fælles forståelse mellem mennesker, funktioner og afdelinger. Og vi starter altid med at spørge: ”hvad er din største udfordring?”

Fortæl os om den største udfordring du oplever i din dagligdag, og så vil vi vende tilbage med et uforpligtende bud på en løsning.

Kontakt Frederik. Han vil meget gerne høre om dine største udfordringer med strategi og digitalisering.

Email: Frederik@klean.dk

Tlf: 28 30 53 08