Handlingsdrevet strategi
Forstil dig din hjerne som en elefant. Den er stærk og tung. Elefanten er dine vaner, og de styrer 90 procent af din tænkning. Så er der 10 procent tilbage. Dem styrer rytteren på elefanten. Rytteren er rationel. Rytteren er dig.
Otte ud af ti forandringsprocesser mislykkes. Det skyldes en ligning, der ser nogenlunde sådan ud fra ledelsens side: ”vi informerer + vi vil = de gør, som de plejer”.
Det er fordi, kultur spiser strategi til morgenmad. Hvis man skal lykkes med en forandringsproces, skal man tage udgangspunkt i, hvordan mennesker faktisk agerer, fremfor hvordan vi vil ønske, de agerer. Det gør man ved at oversætte strategi til handling.
I lufthavne havde man problemer med gulvet på mændenes toilet. De tissede så meget ved siden af, at det ødelagde gulvet. Efter at have placeret en grafisk flue i kummen, sparede man 80 procent af rengøringsomkostningerne. Der stod ikke et skilt om, at mændene skulle tisse i kummen og ikke på gulvet. Fluen gjorde arbejdet selv. Den blev til et sigtekorn. Den opfordrede til handling.
I Tivoli ville ledelsen have, at kundeservicen skulle være i top. Man implementerede derfor tre-meter-reglen. Det betød, at alle medarbejdere i tivoli var kundeservicechef inden for tre meters afstand. Det blev fortællingen til alle medarbejdere. Det resulterede i, at den 18-årige dreng, der var på arbejde med tømmermænd, forstod hvad opgaven var, når han så nogle gæster, der var udfordrede. Det var nemlig ham, der var kundeservicechef inden for tre meter. Ledelsens ønske var blevet oversat håndgribeligt. Den var oversat til handling. Det er ifølge Peter Freisner en af de vigtigste opgaver i en succesfuld forandringsproces. Han holdt oplæg om det på Klean Masterclass 2018.
Peter Freisner
Peter driver et mindre bureau, som laver strategisk kommunikation med stor gennemslagskraft. Det handler om ord, der forandrer - hvor er de, hvordan gør man?