Fremtidsstrategi

Fremtiden formes af den, der ser den. De virksomheder, der sakker bagud, er dem, der tænker inaktivt – at det går godt i virksomheden, som den er lige nu – men samtidig bruger tid og ressourcer på at slukke ildebrande. Hver gang man slukker en ildebrand, tænker man fem procent proaktivt. Det vil sige, at man finder en ny løsning og etablerer den i det eksisterende system. Ildebranden er slukket, og man tænker, at den nye løsning gør det rigtig godt. Det er en farlig tankegang for virksomheden.

Hvis man derimod ser på de virksomheder, der er ekstremt resultatskabende, kan man se, at de tænker proaktivt og adaptivt. De tager initiativ til optimering, uden noget udefrakommende kræver det. Det kræver mod, og det kræver ro, hvis man skal se noget, der ikke er der. Det er at udfordre sin egen tænkning.

Lasse Zäll holdt på Klean Masterclass 2018 oplæg om, hvorfor det er problematisk at kopiere løsninger fra andre virksomheder – frem for skabe dem selv.

Lasse Zäll

“Hvordan opstiller jeg de ‘rigtige’ mål for i morgen?” Lasse siger, man skal glemme andres fodspor, hvis man vil foran og i stedet lære at være ærlige og skabe rum til refleksion.