Undgå at fejle med ny funktionalitet

Nogen har fået en ide til en ny, smart funktion på jeres hjemmeside. Din opgave er måske at sørge for, at ideen bliver realiseret. Du har prøvet det før og ved, at det aldrig er så let, som det lyder til.

Har du en god proces og evt. tjekliste for, hvordan du planlægger ny funktionalitet?

Du skriver sikkert en User Story, hvor du beskriver funktionaliteten. Heri beskriver du, hvem der skal gøre hvad, og hvilken værdi den nye funktion giver jer. Men hvilke overvejelser gør du dig iøvrigt for at sikre en succesfuld (hurtig, økonomisk og fejlfri) implementering af den nye, smarte funktion? 

Start småt:

Det er altid en ide at starte så småt som muligt. Hvis din organisation er som de fleste andre, har ideer til nye, smarte funktioner det med at vokse sig store og komplekse. Del den nye funktion op, så du starter med det allermest nødvendige. Så kan du altid forbedre senere, og samtidig har du alle tiders mulighed for at inddrage brugernes feedback i næste version af din funktion.

Wireframes/mockups:

Har du skitseret funktionalitet og flows, har du givet dine udviklere rigtig gode betingelser for at lykkes. Men du har også tvunget dig selv til at tage stilling til valg og fravalg og øget forståelsen hos dine kolleger for kompleksiteten i den nye, smarte funktion.

Brugsoplevelse:

Best Practice er altid et godt fundament at læne sig op ad. Men allerbedst er det naturligvis at få valideret, om ‘rigtige brugere’ forstår dine mockups. Den nye, smarte funktion skal ikke være ret avanceret, før du med garanti får værdifuldt udbytte af at teste med brugere allerede nu. De finder hullerne i osten for dig, så du kan justere og dermed øge sandsynligheden for at lancere en vellykket funktion. Er du i tvivl om effekten af dine forbedringer, brugertester du sikkert igen.

Nødvendige data:

Langt fra alle nye funktioner på din hjemmeside kan fungere isoleret set. Ofte skal der bruges data fra enten ‘dit’ eller ‘andres’ systemer. Har du styr på, om disse data er til stede, om de er i det rigtige format, om de er konsistente, og hvordan du vil integrere til disse data, er du ret langt. Skitser eventuelt data-flows, om ikke for andre, så for dine udvikleres skyld.

Risiko:

Kan du simulere, hvordan den nye, smarte funktion vil influere på de øvrige funktioner på din hjemmeside, undgår du overraskelser både under og efter lancering. Måske kolliderer data, måske modarbejdes anden funktionalitet, og måske holder andre dele af din hjemmeside op med at give den værdi, de var tiltænkt.

Acceptkriterier:

Hvis du kan forklare, hvad brugeren vil opleve på hjemmesiden - trin for trin - har du sikret, at både dine udviklere og din kvalitetsansvarlige forstår præcis, hvad der skal ske. Herved får du udviklet præcis det, du skal bruge, på den kortest mulige tid.

Fejlhåndtering:

Hvis du kan forklare, hvad der skal ske, når din bruger ikke gør, som du forventer, har du på forhånd identificeret uhensigtsmæssigheder, så du kan forbedre funktionaliteten eller vise fejlbeskeder, som forbedrer brugsoplevelsen.

KPI’er:

Den nye, smarte ide er sandsynligvis opstået, fordi den giver din virksomhed værdi. Har du styr på, hvordan du måler effekten af den nye funktion, så du kan etablere tracking og eventuelt visualiseringer af værdien, har du et godt grundlag for at vide, om den nye funktion er en succes - og hvor du skal overveje at optimere efterfølgende.

Listen kan synes lang og måske lidt kompleks. Men når du har prøvet det nogle gange, går det hurtigere, og din succesrate stiger. Har du brug for hjælp undervejs, er vi specialister i at planlægge ny funktionalitet, og vi hjælper dig gerne.

Relaterede blogposts

Opskrift på cookies, som giver ro i maven

Opskrift på cookies, som giver ro i maven

19. juli 2018 — Jesper Sørensen

Tidligere var det tilstrækkeligt, at du gjorde besøgende på dit website opmærksomme på, at du bruger cookies. Med Persondataforordningen (GDPR) skal du være opmærksom på, at cookies som kan identificere en konkret person anses for at være personoplysninger - og derfor har du brug for at være i bedre kontrol end før.

Det rette (digitale) værktøj til opgaven

Det rette (digitale) værktøj til opgaven

26. juni 2018 — Jesper Sørensen

Du kender det måske. Dit website eller din Ehandels løsning er baseret på én samlet platform, som i princippet kan håndtere alle nødvendige opgaver og processer. Virkeligheden er bare, at platformen løser en række opgaver dårligt og ineffektivt, med dårlig fleksibilitet, øget tidsforbrug og i værste fald dårlig brugsoplevelse, og lav konvertering til følge.

Hvordan stiller du krav til dit website

Hvordan stiller du krav til dit website?

2. november 2017 — Jesper Sørensen

Når vi køber en ny bil, er de fleste af os ret gode til at stille faktuelle krav. Der skal være plads til 4 personer og en barnevogn, den skal køre mindst 20 km pr liter, der skal være mindst 3 års garanti osv. Vi forstår det, vi stiller krav til, og vi mærker fordelene af vores krav, hver gang vi kører i bilen - hvis altså bilen lever op til vores krav.

MVS - det mindst mulige som giver værdi, giver den største værdi

Det mindst mulige som giver værdi, giver den største værdi

2. november 2017 — Jesper Sørensen

Du kender det sikkert. Du har fået en god ide til en værdiskabende feature på jeres website. Ideen luftes for kollegerne, og det nærmest vælter ind med forslag til, hvordan den nye feature kan blive endnu bedre.