Syv bud på bæredygtig eCommerce

Større og globalt udvalg, convenience og senest en verdensomspændende pandemi, har for alvor øget omfanget af onlinehandel. Men hvordan forenes det med en bæredygtig tilgang?

Året hedder nu 2021, og vi kan se tilbage på et helt igennem anderledes 2020. Corona-pandemien må i den grad siges at have vendt op og ned på vores hverdag. Og selvom vi nu har vendt sidste side i kalenderen og har taget hul på et nyt år, så starter det, som det sidste sluttede. 

Størstedelen af fysiske butikker har været lukket siden december. Det har både haft positive og negative konsekvenser for detailhandlen. På den ene side har forbrugerne fundet nye måder at handle på, mens virksomhederne på den anden side har skullet finde nye online-løsninger og måder at drive forretning på. Dels for at kunne følge med og for at kunne overleve.

Pandemien har på mange måder skubbet til den digitale omstilling, og interessen for eCommerce løsninger har aldrig været større.

Onlinehandlen slår rekord, igen

Siden begyndelsen af pandemien har vi set en voldsom stigning i onlinehandel. Ikke alene i Danmark får forbrugerne nu stillet forbrugslysten over nettet, men næsten 150 millioner mennesker på verdensplan handlede for første gang online under corona-pandemien. Og tallet af nye online-forbrugere ser kun ud til at pege én vej: opad!

Det stigende antal online-handlere åbner for ændrede handelsmønstre, et andet ressourceforbrug og udfordrer miljøet på anden vis end det, vi traditionelt kender for handel i fysiske butikker. Den øgede digitalisering medfører samtidig højere krav fra forbrugerne, der alt i alt kan kortes ned til et ord: bekvemmelighed. Det skal være nemt at indtaste oplysninger og gennemføre betaling. Når pakken er bestilt, skal den leveres hurtigt og skal i øvrigt kunne returneres uden besvær. Men hvilken belastning har det på miljøet?

Forbrugere vil ha’ bæredygtig eCommerce

Selvom forbrugeradfærden det seneste år har ændret sig, står klimaet fortsat højt på agendaen. Samtidig med at forbrugernes trang til online-handel stiger, så handler den danske forbruger mere miljøbevidst og bæredygtigt, end nogensinde før.

Forbrugerne har en forventning til, at virksomheder og onlinebutikker går forrest og gør det nemt for dem, at træffe de miljørigtige valg. Det digitale og den grønne omstilling er dermed for mange forbrugere to størrelser, der går hånd i hånd. Det stiller krav til virksomhederne, der skal gøre bæredygtighed til et konkurrenceparameter. Det er ikke længere kun pris, levering, returnering og service, der spiller den afgørende rolle. 

Men hvordan driver man en eCommerce forretning, der både skal imødekomme kravene om bekvemmelighed og samtidig leve op til de bæredygtige forventninger?

Bæredygtighed handler i bund og grund om samspillet mellem os mennesker, forretning og teknologi. Om at passe på hinanden, vores klode og den verden, vi lever i og af. Det handler om vores individuelle adfærd og holdninger. Og handler i den grad også om bæredygtig transformation, hvor virksomheder skal turde stille krav til forbrugerne og ikke mindst til sig selv.

Her er syv bud på, hvordan bæredygtighed kan forankres i eCommerce

1 — kig indad

Start med at kigge på jeres forretning. Virksomheder har et stort ansvar og kan alle – store som små – gøre en forskel for den verden, vi alle er en del af. Overvej, hvordan I kan integrere bæredygtighed i jeres forretning og sæt jer nogle ambitiøse mål for at nå en grøn omstilling. FN’s Verdensmål kan her være et godt udgangspunkt til at inspirere og innovere på langsigtede løsninger.

2 — Vær transparent

Fortæl forbrugerne, hvad I gør, og hvordan I arbejder med bærdygtighed. Og vær ærlige. Har I ambitioner om at være bæredygtige, vinder I forbrugernes tillid ved at vise, at I er opmærksomme på problemet. Det kan blandt andet gøres ved at være transparent om jeres produkt og synliggøre hvor meget vand, affald og Co2 forbrugerne sparer miljøet for, ved at købe en bestemt varer frem for traditionelle varer.

3 — Få styr på jeres kanaler

Sikre jer, at det er den samme købsoplevelse, forbrugerne får, uagtet om de handler fysisk eller online. Forbrugerne lægger pres på omnichannel løsninger og en fuld integreret platform. Arbejder i med bæredygtighed skal disse værdier og egenskaber komme til udtryk på alle kanaler.  

4 — Fyldestgørende produktdata

Handler I med produkter, er det vigtigt, at I er gennemsigtige og har styr på produktets oprindelse. Ifølge ’Nordisk analyse af e-handel og bæredygtighed 2019, synes 42% af de nordiske forbrugere, at det er svært at handle bæredygtigt online grundet manglende information om bæredygtighed.

Der findes flere PIM-systemer (Product Information Management system) og teknologier, der kan give et komplet billede af alle jeres produktdata. Det giver overblik til at optimere produktsortiment, filtreringsmuligheder og dermed mulighed for at gøre jeres grønne tiltag synlige og let tilgængelige for forbrugerne.

5 — En Cirkulær kunderejse

Det er bæredygtigt for jer at arbejde med grøn og cirkulære kunderejser. En kunderejse både være attraktiv for kunderne og samtidig være effektiv for virksomheden. Ved at identificere, kvalitetssikre, designe og implementere nye løsninger, kan man gøre sin kunderejse langt mere cirkulær og dermed bæredygtig på flere måder. Ønsker I at få kunderne til at vende tilbage, er det en forudsætning at forstå jeres kunder og deres behov. 

I dag forventer kunderne eksempelvis at blive genkendt, og at de får en personaliseret oplevelse, der kan anbefale relevante produkter eller ydelser.

6 — Investér i den rette teknologi

Stil jer selv spørgsmålet om I investerer i de rette teknologier. Kunne Augmented Reality eksempelvis inkorporeres i jeres kundeoplevelse og hjælpe med at nedbringe antallet af returneringer? Den rette teknologi vil gøre det nemmere for jeres kunder at vurdere størrelse, pasform eller farver og på den måde nedbringe usikkerhed og forbedre en eventuel købsoplevelse. Det er positivt for begge bundlinjer - både for kunden og jeres.

7 — Styrk jeres virksomhed med Partnerskaber

Undersøg om der er potentielle partnerskaber, der kunne være interessant for jer at arbejde sammen med. Det er især gennem partnerskaber og dialog, at man sammen kan nå en fælles ambition og et mål om en grøn omstilling.

Stadig nysgerrig? Læs mere her...

Arbejder du strategisk med SEO?

25. november 2020

Kunder har i dag langt større tiltro til organiske søgeresultater i Google end betalte annoncer. Når potentielle kunder søger efter et produkt i de ofte langt i købsprocessen og klar til at tage en beslutning. Det er derfor vigtigt at være synlig i søgeresultater.

Kend din kundes 'Zero Moment Of Truth'

23. september 2020 — Emil Elert Christensen

Det er efterhånden alment kendt, at Internettet har ændret måden, vi undersøger, udvælger og anskaffer os ting, når der opstår et behov. Vi tager ofte sagen i egen hånd, når vi står med et problem - både som privatforbrugere og i arbejdssammenhæng.

Er digital transformation rød, blå eller violet?

7. august 2020 — Ole Østergaard

Det har som bekendt altid været svært at spå om fremtiden. Corona har ikke gjort det lettere. I Finans kunne man i maj måned læse, at transformation bliver årets ord – efter Corona.