Status på FDIH messe 2018

Status på FDIH messe 2018

Da vi hos Klean har både hoveder, hænder og fødder plantet solidt i udviklingen af komplekse e-commerce-løsninger, var vi selvfølgelig til stede i Øksenhallen i sidste uge for at blive både oplyst og inspireret, da FDIHs ehandelsmesse løb af stablen.

En spændende dag med masser af input - her opsummeret i et par vigtige hovedområder.

De seneste år har der været et stadigt stigende fokus på den digitale mastodont; giganten fra vest - Amazon! Kommer de til Danmark? Og hvilke konsekvenser kommer det til at have? Sandsynligheden for at de kommer, er stor og som online seller er det mere et spørgsmål om, HVORDAN man forbereder sig på dette, end om man skal forberede sig.

Hurtigere og lettere

Det kommer i fremtiden i endnu højere grad til at handle om at forstå og servicere sine kunder både hurtigere, lettere og mere præcist. Amazon eller ej.

Hastighed er vigtigere end nogensinde før. Vi ser stadig en stødt stigende andel, der shopper fra mobile devices og her ses eksempelvis en høj bounce rate, hvis et pageload stiger fra bare et til tre sekunder. Hertil kommer selvfølgelig, at din platform fortsat skal være responsivt og visuelt optimeret til mobile devices, så brugeren får den bedst tænkelige oplevelse uden interaktions- og flowmæssig friktion.

Mig, mig, mig...

Kontekst og personalisering er ligeledes områder, man er nødt til at forholde sig til. Tjenster som eks. Google benytter i stor stil data om dig og din lokation til at servicere dig så præcist og personligt som muligt. Digitale forbrugere har således i højere grad fået en forventning til personligt og kontekstbaseret indhold - Google har de seneste to år oplevet en stigning på 60% i søgninger, der indeholder ordene: “For me”. Forbrugere forventede altså mere eller mindre bevidst, at man kender til deres ønsker og behov. Præcis som hvis man søger efter en tankstation, så forventer man at blive præsenteret for den nærmeste - ikke en der ligger 150 km væk.

Konklusionen er derfor: se på, hvad din platform er i stand til nu, og hvordan den i fremtiden ikke sakker bagud. At være fremsynet i brugen af teknologier - eksempelvis machine learning eller AI - for at kunne servicere kunder. Finde frem til kernen af, hvad der kan skabe værdi for dine kunder og derigennem din virksomhed. Og starte der i stedet for at skyde med spredehagl. Men vigtigst af alt ikke at sidde på hænderne, da udviklingen i øjeblikket sker med høj fart.