Øg sikkerheden på dit website. Det skylder du dig selv og dine kunder

Google har netop (oktober 2017) ændret sine indstillinger. Det betyder, at hvis dit website ikke benytter HTTPS, vil Google Chrome browseren tydeligt vise dine kunder, at websitet er “usikkert”.

Du har sikkert set det, når du køber ind på nettet - den lille hængelås foran internet- adressen i din browser. Hængelåsen viser, at websitet bruger en sikker forbindelse, en såkaldt HTTPS-forbindelse. Og det er vigtigt for dig som kunde, fordi du dermed kan have fuld tillid til, at dine oplysninger ikke falder i forkerte hænder.

Netop nu (oktober 2017) ændrer Googles sine indstillinger. Det betyder, at hvis dit website ikke benytter HTTPS, vil Google Chrome browseren tydeligt vise dine kunder, at websitet er “usikkert”.

Det betyder altså, at selv om du ikke sælger noget på dit website, eller du ikke modtager nogen form for data fra dine kunder, så vil dit website pludselig stemples som ‘usikkert’ over for dine kunder, som benytter Chrome browseren. Og det har du naturligvis ingen interesse i.

Heldigvis behøver det ikke at være en stor opgave at skifte fra HTTP til HTTPS. Det kræver indkøb af et certifikat til din server, installation af certifikatet samt eventuelt nogle små justeringer på dit website for at sikre korrekt anvendelse af certifikatet.

Der er (mindst) to positive sideeffekter ved at skifte til HTTPS:

  1. Du får angiveligt en smule ekstra ‘point’ af Google, så dit website måske får en lidt bedre placering i deres søgeresultater. Google lever af at levere de bedst mulige søgeresultater. Så det giver god mening, at Google prioriterer at vise søgeresultater fra sikre websites, frem for usikre websites.
  2. Du har taget et vigtigt skridt i forhold til EU’s persondataforordning, som træder i kraft i foråret 2018. For med HTTPS kan du med ro i maven sige, at de oplysninger dine kunder måtte oplyse om sig selv på dit website, sendes via en krypteret forbindelse mellem din webserver og kundens browser. 

Relaterede blogposts

Opskrift på cookies, som giver ro i maven

Opskrift på cookies, som giver ro i maven

19. juli 2018 — Jesper Sørensen

Tidligere var det tilstrækkeligt, at du gjorde besøgende på dit website opmærksomme på, at du bruger cookies. Med Persondataforordningen (GDPR) skal du være opmærksom på, at cookies som kan identificere en konkret person anses for at være personoplysninger - og derfor har du brug for at være i bedre kontrol end før.

Det rette (digitale) værktøj til opgaven

Det rette (digitale) værktøj til opgaven

26. juni 2018 — Jesper Sørensen

Du kender det måske. Dit website eller din Ehandels løsning er baseret på én samlet platform, som i princippet kan håndtere alle nødvendige opgaver og processer. Virkeligheden er bare, at platformen løser en række opgaver dårligt og ineffektivt, med dårlig fleksibilitet, øget tidsforbrug og i værste fald dårlig brugsoplevelse, og lav konvertering til følge.

Hvordan stiller du krav til dit website

Hvordan stiller du krav til dit website?

2. november 2017 — Jesper Sørensen

Når vi køber en ny bil, er de fleste af os ret gode til at stille faktuelle krav. Der skal være plads til 4 personer og en barnevogn, den skal køre mindst 20 km pr liter, der skal være mindst 3 års garanti osv. Vi forstår det, vi stiller krav til, og vi mærker fordelene af vores krav, hver gang vi kører i bilen - hvis altså bilen lever op til vores krav.

MVS - det mindst mulige som giver værdi, giver den største værdi

Det mindst mulige som giver værdi, giver den største værdi

2. november 2017 — Jesper Sørensen

Du kender det sikkert. Du har fået en god ide til en værdiskabende feature på jeres website. Ideen luftes for kollegerne, og det nærmest vælter ind med forslag til, hvordan den nye feature kan blive endnu bedre.