Livet i overhalingsbanen

Når man overhaler på motorvejen, er det nogle gange fordi, de andre bilister ikke har opdaget, at man godt må køre 130 km/t de fleste steder. Faktisk viser undersøgelser, at de fleste bilister, der fletter ind fra en rampe, kører for langsomt.

Det er ikke anderledes med websites.

De fleste sites er for langsomme, og hvis man er en utålmodig forbruger, så løber man hurtig væk fra et langsomt website og finder den hurtigere konkurrent.

Der er mange måder at måle hastighed på online: 

  • Brug websitet. Hvis du synes, du venter unødigt, er det for langsomt.
  • Test med software. Der findes eksempelvis pingdom.com og gtmetrix.com, der anvender forskellige måder til at teste hastighed med.

Den første test kan du selv gennemføre. Det er jo let nok. Andre testmetoder kan kræve lidt hjælp fra eksperter, men svært er det faktisk ikke.

Hvad er typiske resultater af et langsomt website? 

  • Dårlig placering i søgeresultater hos Google og andre. De lægger vægt på hastighed.
  • Dårlig brugsoplevelse.
  • Lavere konverteringsrater, hvis du sælger noget online.

Længere er historien ikke. Der er ikke en eneste god grund til at være uden for overhalingsbanen, når man laver websites. Det tager ikke længere tid at skrive hurtig kode end at skrive langsom kode. 

Omvendt er der nok af langsomme sites at overhale. Vi foreslår, at du får lavet en test af hastigheden på dit eget website sammenlignet med de tre største konkurrenter.

Online er det ufarligt at “køre hurtigt” – men tør du tage testen og reagere, når du ser resultatet?

Relaterede blogposts

Opskrift på cookies, som giver ro i maven

Opskrift på cookies, som giver ro i maven

19. juli 2018 — Jesper Sørensen

Tidligere var det tilstrækkeligt, at du gjorde besøgende på dit website opmærksomme på, at du bruger cookies. Med Persondataforordningen (GDPR) skal du være opmærksom på, at cookies som kan identificere en konkret person anses for at være personoplysninger - og derfor har du brug for at være i bedre kontrol end før.

Det rette (digitale) værktøj til opgaven

Det rette (digitale) værktøj til opgaven

26. juni 2018 — Jesper Sørensen

Du kender det måske. Dit website eller din Ehandels løsning er baseret på én samlet platform, som i princippet kan håndtere alle nødvendige opgaver og processer. Virkeligheden er bare, at platformen løser en række opgaver dårligt og ineffektivt, med dårlig fleksibilitet, øget tidsforbrug og i værste fald dårlig brugsoplevelse, og lav konvertering til følge.

Hvordan stiller du krav til dit website

Hvordan stiller du krav til dit website?

2. november 2017 — Jesper Sørensen

Når vi køber en ny bil, er de fleste af os ret gode til at stille faktuelle krav. Der skal være plads til 4 personer og en barnevogn, den skal køre mindst 20 km pr liter, der skal være mindst 3 års garanti osv. Vi forstår det, vi stiller krav til, og vi mærker fordelene af vores krav, hver gang vi kører i bilen - hvis altså bilen lever op til vores krav.

MVS - det mindst mulige som giver værdi, giver den største værdi

Det mindst mulige som giver værdi, giver den største værdi

2. november 2017 — Jesper Sørensen

Du kender det sikkert. Du har fået en god ide til en værdiskabende feature på jeres website. Ideen luftes for kollegerne, og det nærmest vælter ind med forslag til, hvordan den nye feature kan blive endnu bedre.