Kan du mærke din virksomheds strategiske retning?

Kan du mærke din virksomheds strategiske retning

Jeg læste engang en smuk historie om en jazzsaxofonist, som i sine yngre år drømte om at lyde præcist som Wayne Shorter. Det blev en besættelse, indtil han en dag mødte manden, og det gik op for ham, at det aldrig ville komme til at ske af den simple årsag, at han ikke var Wayne Shorter.

Herefter var han fri til at finde sin egen tone, vokse og for alvor slå igennem som musiker.

Det er en illustration af bevægelsen fra me-too strategi til on-brand, vil nogen sige. Andre vil spørge, hvad det betyder i praksis for forretningsudvikling i 2017 'at kende sin tone'? Det betyder en hel del og stadig mere, om du alene lytter efter, hvad de andre gør, eller om du lytter og bidrager til helheden med din personlige tone. 

Klean arbejder med at realisere forretningsmæssige potentialer i spændet mellem teknologi og markedsføring. Vores speciale er at gøre kompleks teknologi til enkel og effektiv online forretning i en metodisk og veldokumenteret samarbejdsmodel.

De lidt større opgaver fødes på mange forskellige måder. Det kan være, vi starter med et CVI, en content opgave, et sæt skabeloner, en workshop om hvad kunden forstår ved forretningsværdi, kunderejsen, eller at vi går direkte på et større website eller en udviklingsopgave med dybere digital transformation.

Fælles for flere af vores længerevarende relationer er, at kunden enten på forhånd kender sin egen tone, eller at vi i processen som et led i vores samarbejde kommer til at arbejde med at finde tonen. Nogle kalder tonen kernefortælling, andre identitet, elevatortalen eller måske formål. Den korte beskrivelse som rammer kernen i, hvorfor din virksomhed har en berettigelse. Brændstoffet der driver det, du tilbyder markedet. Det, alt andet er en følge af.

Med en rammende kernefortælling i hånden (eller hjertet/maven om man vil) er det muligt at skabe handlingsplaner (moderne strategi), der understøtter sammenhængen mellem det, vi evt. som leverandører kan byde ind i, de enkelte medarbejdergruppers drivkraft/aktiviteter og virksomhedens formål, som tilsammen for mig at se giver det bedste afsæt til at maksimere virksomhedens potentiale i markedet.

Vi ser igen og igen, at med dette blik og denne tilgang bliver det enklere at holde strategisk retning i aktiviteterne (store som små) og i vores tilfælde udvikling af kundens online forretning, anvendelse af den rette kommunikation ad relevante kanaler og at arbejde med innovation i en ånd, der altid er energifyldt, visionær, helheds- og forretningsorienteret.

Processen er ofte, at vi får ideerne sammen, Klean udvikler og iscenesætter, kunden eksekverer, vi måler på fremdriften og resultaterne, og så kører vi igen - gerne parallelt med flere tiltag på samme tid. Udvikling og udførelse af strategi bliver en samlet bevægelse. Når det hele bindes sammen af den særlige tillid, der kan opstå i længerevarende kunde-leverandør forhold, er det en stor oplevelse at få lov at være med i den bevægelse med formålet, som den kraft, der driver alle frem. Samtidig er det en af nøglerne til sammen at bevæge sig med høj hastighed - som markederne efterspørger.

Man kan sige det på den måde, at vi ikke altid kan sige, hvor vi ender, men hvis vi hele tiden kan pejle retningen og tager de rigtige skridt, så ender vi sammen, hvor vi skal være. I takt med at vigtigheden af online traction stiger, og effekten af traditionelle virkemidler er under transformation, er det vigtigere end nogensinde at kende sin tone - sit formål og tale og handle derfra med vægt.

Det er sjældent, en kunstner med noget på hjerte ikke har fået et publikum. Eller som vores konceptchef sagde efter et besøg hos en kunde: "Når nogen brænder så meget for en sag, kan man virkelig mærke varmen".

Har du spurgt dig selv:

Kan jeg mærke min virksomheds strategiske retning, eller arbejder jeg ubevidst på at kopiere nogen, jeg ikke er?