Hvordan stiller du krav til dit website?

Hvordan stiller du krav til dit website

Når vi køber en ny bil, er de fleste af os ret gode til at stille faktuelle krav. Der skal være plads til 4 personer og en barnevogn, den skal køre mindst 20 km pr liter, der skal være mindst 3 års garanti osv. Vi forstår det, vi stiller krav til, og vi mærker fordelene af vores krav, hver gang vi kører i bilen - hvis altså bilen lever op til vores krav.

Helt så enkelt er det desværre ikke, når man som virksomhed skal stille faktuelle krav til sit website. 

Hvor hurtigt skal websitet være? Hvor mange kunder skal kunne betjene sig selv samtidigt? Skal man kunne bruge websitet fra en hvilken som helst browser eller device? Svarene er ikke helt enkle.

Når du køber en bil, køber du et færdigt produkt. Enten lever varen op til kravene, eller også gør den ikke.

Når du køber et website, køber du noget, som efterfølgende vil være i konstant udvikling. Måske levede websitet op til dine krav, da du lancerede det, men hvad så når du tilføjer ny funktionalitet - hvordan holder du så styr på, om kravene fortsat overholdes?

Hvis du fra starten sætter nogle faktuelle basiskrav og sikrer, at enhver release af ny funktionalitet overholder dine krav, er du ret godt stillet på den lange bane. Og sætter du kravene relativt højt fra starten, er du bedre stillet, når trafikken til dit website øges, og din forretning vokser.

Du bør f.eks. stille krav til:

  • Hvilke browsere og devices du vil understøtte. Vælger du at understøtte alle browsere og devices, bliver din løsning urimeligt dyr at udvikle og teste. Vælger du at understøtte for få browsere og devices, risikerer du at miste konverteringer fra kunder, hvis browser eller device ikke kan bruge dit website. Det lyder måske banalt. Men ved du præcis, hvilke browsere og devices dit website fungerer tilfredsstillende i ? Og har du taget stilling til, hvad ’tilfredsstillende’ betyder for dine kunder?
  • Hvor god skal performance være. Hvor lang tid har din kunde tålmodighed til at vente, når hun skal se forsiden eller den side, hun har fundet i en Google søgning? Eller når hun skal købe præcis den vare, hun er faldet for? Er der sider eller sektioner, hvor god performance er vigtigere end andre? Er der forskel på, hvor kort ventetid vi vil tilbyde på smartphones og bærbare computere?
  • Kodekvaliteten. Når du tilføjer ny funktionalitet til dit website over tid, vil du sætte stor pris på, at fundamentet for koden er god. Det siger sig selv, at det er dårlig forretning at bygge ny kode oven på dårlig kode. På et tidspunkt vælter korthuset. 

Man kan bruge lang tid på at diskutere, hvordan man måler god kodekvalitet og performance. Og der findes en lang række værktøjer, som kan måle begge dele. Vi bruger https://validator.w3.org/ til at tjekke, om vores html er korrekt og https://gtmetrix.com/ til at måle performance på de løsninger, vi udvikler. Ingen af dem fortæller hele sandheden, men de er hver især gode som benchmark værktøjer.