Det mindst mulige som giver værdi, giver den største værdi

Du kender det sikkert. Du har fået en god ide til en værdiskabende feature på jeres website. Ideen luftes for kollegerne, og det nærmest vælter ind med forslag til, hvordan den nye feature kan blive endnu bedre.

Og inden du har set dig om, er den oprindelige ide blevet til en kompleks affære med avanceret funktionalitet.

Det er der i udgangspunktet ikke noget galt i. Der, hvor det går galt, er, når man vælger, at den oprindelige ide ikke kan leve uden alt det ekstra, man fandt på undervejs.  

For hvem ved, om alt det ekstra, man fandt på, rent faktisk er dét, der gør forskellen for kundernes oplevelse med dine produkter eller services, og derfor er udslagsgivende på din bundlinie. 

Der er altid bedst forretning i at starte med at implementere det mindst mulige, som giver værdi for kunderne og dermed din forretning. Herved bruger du mindst muligt af dit udviklingsbudget, og du lancerer så hurtigt som muligt, så du kan kapitalisere på den gode ide.

Man kalder det Minimal Viable Solution (MVS), eller Minimal Viable Product (MVP).

Kundernes feedback og adfærd vil sammen med eventuelle brugertests hurtigt afgøre, hvad den første forbedring til den oprindelige ide skal være. Gentag øvelsen med at lancere den mindst mulige forbedring, så længe forbedringen øger den samlede værdi, og stop så.

Der er tre afgørende fordele ved MVS-tilgangen:

  1. I lancerer den samlede feature hurtigere og dermed billigere, end hvis du havde eksekveret på alle dine kollegers ideer
  2. I har lanceret præcis det, som giver mest værdi for kunderne og dermed jeres forretning
  3. I har ikke mistet kunder og konvertering i al den tid, det ville have taget at lave den komplekse løsning

Det kan tage lidt tid at få metoden ind under huden og at overbevise sine kolleger om værdien. Men belønningen er stor, når det lykkes.

Relaterede blogposts

Opskrift på cookies, som giver ro i maven

Opskrift på cookies, som giver ro i maven

19. juli 2018 — Jesper Sørensen

Tidligere var det tilstrækkeligt, at du gjorde besøgende på dit website opmærksomme på, at du bruger cookies. Med Persondataforordningen (GDPR) skal du være opmærksom på, at cookies som kan identificere en konkret person anses for at være personoplysninger - og derfor har du brug for at være i bedre kontrol end før.

Det rette (digitale) værktøj til opgaven

Det rette (digitale) værktøj til opgaven

26. juni 2018 — Jesper Sørensen

Du kender det måske. Dit website eller din Ehandels løsning er baseret på én samlet platform, som i princippet kan håndtere alle nødvendige opgaver og processer. Virkeligheden er bare, at platformen løser en række opgaver dårligt og ineffektivt, med dårlig fleksibilitet, øget tidsforbrug og i værste fald dårlig brugsoplevelse, og lav konvertering til følge.

Hvordan stiller du krav til dit website

Hvordan stiller du krav til dit website?

2. november 2017 — Jesper Sørensen

Når vi køber en ny bil, er de fleste af os ret gode til at stille faktuelle krav. Der skal være plads til 4 personer og en barnevogn, den skal køre mindst 20 km pr liter, der skal være mindst 3 års garanti osv. Vi forstår det, vi stiller krav til, og vi mærker fordelene af vores krav, hver gang vi kører i bilen - hvis altså bilen lever op til vores krav.

MVS - det mindst mulige som giver værdi, giver den største værdi

Det mindst mulige som giver værdi, giver den største værdi

2. november 2017 — Jesper Sørensen

Du kender det sikkert. Du har fået en god ide til en værdiskabende feature på jeres website. Ideen luftes for kollegerne, og det nærmest vælter ind med forslag til, hvordan den nye feature kan blive endnu bedre.