Blog. Tanker, erfaringer og meninger om digital transformation

Her finder du indhold fra vores hverdag. Dyk ned i vores iagttagelser, refleksioner, anbefalinger og meninger. Vi skriver bredt om digital rådgivning, for både praktikere og beslutningstagere.

Skab et godt fundament - Fleksibel samarbejdsmodel

14. juni 2019 — Ole Østergaard

For nylig læste jeg en artikel i Lederne. Her blev digital transformation beskrevet som en rejse uden destination. Jeg synes, det er en god beskrivelse. Den rører ved den usikkerhed, vi egentlig altid er underlagt som mennesker, men som vi gerne undgår. At vi ikke ved, hvor vi er i morgen.

Systemoverblik som dialogredskab

13. februar 2019 — Ole Østergaard

Det er svært at overskue konsekvenserne af teknologisk udvikling. Hvad betyder de teknologier, vi får i hænderne i dag for vores muligheder som mennesker og virksomheder i morgen?

Skab et godt fundament - Strategisk kobling

1. februar 2019 — Ole Østergaard

Blogserien ‘Skab et godt fundament’ sætter fokus på det gode udgangspunkt for digitale kvalitetsløsninger. Et godt fundament skal kunne udvikle sig over tid og fra start som minimum bestå af værdiafklaring, strategisk kobling, dynamisk organisering og en fleksibel samarbejdsmodel baseret på løbende måling af fremdrift og effekt.

Skab et godt fundament - Værdiafklaring

14. januar 2019 — Ole Østergaard

Blogserien ‘Skab et godt fundament’ sætter fokus på det gode udgangspunkt for digitale kvalitetsløsninger. Et godt fundament skal kunne udvikle sig over tid og fra start som minimum bestå af værdiafklaring, strategisk kobling, dynamisk organisering og en fleksibel samarbejdsmodel baseret på løbende måling af fremdrift og effekt. 

Omstilling kræver smidighed

13. december 2018 — Ole Østergaard

Et af de mest inspirerende konferenceindlæg, jeg har hørt de seneste år, var Stefan Hyttfors’ på Novicells Forretning Online 2017.  Hyttfors tegner det helt store billede af verdens tilstand.

Det digitale mindset er analogt

28. november 2018 — Ole Østergaard

En af de forhindringer, vi støder på, når vi taler med virksomheder om digital omstilling, er deres kultur. Altså det, der i sidste ende binder det hele sammen.

Status på FDIH messe 2018

Status på FDIH messe 2018

31. oktober 2018 — Martin Pedersen

Da vi hos Klean har både hoveder, hænder og fødder plantet solidt i udviklingen af komplekse e-commerce-løsninger, var vi selvfølgelig til stede i Øksenhallen i sidste uge for at blive både oplyst og inspireret, da FDIHs ehandelsmesse løb af stablen.

Det digitale lederskab er en kreativ udfordring

Det digitale lederskab er en kreativ udfordring

20. juli 2018 — Ole Østergaard

Digitalisering er forandring og innovation. Kernen i innovation er kreativitet. Lene Tanggaard - professor i kreativitet - siger, at vi først ved, vi er kreative, når vi har været det...

Opskrift på cookies, som giver ro i maven

Opskrift på cookies, som giver ro i maven

19. juli 2018 — Jesper Sørensen

Tidligere var det tilstrækkeligt, at du gjorde besøgende på dit website opmærksomme på, at du bruger cookies. Med Persondataforordningen (GDPR) skal du være opmærksom på, at cookies som kan identificere en konkret person anses for at være personoplysninger - og derfor har du brug for at være i bedre kontrol end før.

Undgå at fejle med ny funktionalitet

Undgå at fejle med ny funktionalitet

26. juni 2018 — Jesper Sørensen

Nogen har fået en ide til en ny, smart funktion på jeres hjemmeside. Din opgave er måske at sørge for, at ideen bliver realiseret. Du har prøvet det før og ved, at det aldrig er så let, som det lyder til.

Det rette (digitale) værktøj til opgaven

Det rette (digitale) værktøj til opgaven

26. juni 2018 — Jesper Sørensen

Du kender det måske. Dit website eller din Ehandels løsning er baseret på én samlet platform, som i princippet kan håndtere alle nødvendige opgaver og processer. Virkeligheden er bare, at platformen løser en række opgaver dårligt og ineffektivt, med dårlig fleksibilitet, øget tidsforbrug og i værste fald dårlig brugsoplevelse, og lav konvertering til følge.

Vi ser ikke verden, som den er, men som vi er

Vi ser ikke verden, som den er, men som vi er... eller som vi er præget til at se den

30. maj 2018 — Ole Østergaard

En professor besøgte en japansk Zen Master for at lære om Zen. Mesteren serverede te ved besøget. Satte kopper frem og begyndte at hælde te op. Da gæstens kop var helt fuld, blev mesteren ved med at hælde te i koppen...

Strategi og digital tilpasningsevne

Strategi og digital tilpasningsevne

30. november 2017 — Ole Østergaard

Manglende strategisk kobling og ringe digital tilpasningsevne er to sider af samme sag. 

Hvordan stiller du krav til dit website

Hvordan stiller du krav til dit website?

2. november 2017 — Jesper Sørensen

Når vi køber en ny bil, er de fleste af os ret gode til at stille faktuelle krav. Der skal være plads til 4 personer og en barnevogn, den skal køre mindst 20 km pr liter, der skal være mindst 3 års garanti osv. Vi forstår det, vi stiller krav til, og vi mærker fordelene af vores krav, hver gang vi kører i bilen - hvis altså bilen lever op til vores krav.

MVS - det mindst mulige som giver værdi, giver den største værdi

Det mindst mulige som giver værdi, giver den største værdi

2. november 2017 — Jesper Sørensen

Du kender det sikkert. Du har fået en god ide til en værdiskabende feature på jeres website. Ideen luftes for kollegerne, og det nærmest vælter ind med forslag til, hvordan den nye feature kan blive endnu bedre.

Øg sikkerheden på dit website

Øg sikkerheden på dit website. Det skylder du dig selv og dine kunder.

2. november 2017 — Jesper Sørensen

Google har netop (oktober 2017) ændret sine indstillinger. Det betyder, at hvis dit website ikke benytter HTTPS, vil Google Chrome browseren tydeligt vise dine kunder, at websitet er “usikkert”.

Skrot analysen og byg det der virker

Skrot analysen og byg det der virker

2. november 2017 — Ole Østergaard

Vi ser en del virksomheder, som er berøringsangste over for digital udvikling. Virksomheder som prøver at overbevise sig selv om det helt rigtige næste træk ved at kortlægge og analysere. Men måske er analyser og kortlægning med til at fastholde et usundt mønster ved kun at skabe en tilsyneladende retning og ro.

Kan du mærke din virksomheds strategiske retning

Kan du mærke din virksomheds strategiske retning?

2. november 2017 — Ole Østergaard

Jeg læste engang en smuk historie om en jazzsaxofonist, som i sine yngre år drømte om at lyde præcist som Wayne Shorter. Det blev en besættelse, indtil han en dag mødte manden, og det gik op for ham, at det aldrig ville komme til at ske af den simple årsag, at han ikke var Wayne Shorter...

Livet i overhalingsbanen

Livet i overhalingsbanen

17. oktober 2017 — Jesper Sørensen

Når man overhaler på motorvejen, er det nogle gange fordi, de andre bilister ikke har opdaget, at man godt må køre 130 km/t de fleste steder. Faktisk viser undersøgelser, at de fleste bilister, der fletter ind fra en rampe, kører for langsomt.