Dine B2B kunder ønsker at handle digitalt - er I klar til at tage imod?

Der er et stort gap mellem B2B indkøbernes ønske om at handle online og mange B2B virksomhedernes traditionelle offline salgssetup. Coronakrisen har sat yderligere fokus på det enorme potentiale, der ligger i at tilbyde B2B kunder en bedre købsoplevelse med online selvbetjening og digitale services.
Har I en gameplan for, hvordan I kan vinde slaget om kunderne post-corona?

Sælg der, hvor kunderne finder jeres produkter og ønsker at gennemføre købet

Tendensen har været kendt længe, og tallene taler deres tydelige sprog. Købsadfærden indenfor B2B har ændret sig og er i stigende grad flyttet over på digitale kanaler.

I stedet for at bruge tid og energi på at ringe til en leverandør eller besøge dem fysisk, foretrækker B2B-købere altså i stigende grad at benytte sig af online selvbetjeningsløsninger til at finde, købe og styre deres konti på en lettilgængelig ecommerce platform. Hvis B2B virksomhederne så ikke er synlige eller til stede digitalt, når B2B indkøberne starter deres online søgen efter et relevant produkt på - ja, så risikerer de slet ikke at blive taget i betragtning som en potentiel leverandør.

Det betyder i bund og grund, at B2B virksomheder med al sandsynlighed vil miste betydelig omsætning, hvis de ikke begynder at arbejde med et mere digitalt salgssetup for at imødekomme det stigende ønske fra kunderne om at handle via digitale kanaler.

Coronakrisen har forstærket tendensen

Covid-19 og den pludselige nedlukning af landet blev for mange B2B virksomheder anledningen til at kigge nærmere på deres eksisterende salgssetup - særligt hvor kunderne var fysiske butikker. Den hastige forandring i markedet tvang flere leverandører til overveje, hvordan de kunne bidrage til at holde hjulene igang hos deres kunder over at tilbyde nogle billigere varer og samtidigt spare på nogle omkostninger.

Spørgsmålet er, hvordan man kommer igang, og hvad der er vigtigt at fokusere på, når der skal etableres en effektiv digital salgsplatform, der helt eller delvis kan erstatte de fysiske kundemøder og kørende sælgere uanset hvilke branche, der er tale om?

5 indsatsområder til en digital omstilling af jeres salgssetup

Hos Klean zoomer vi ind på 5 områder for at få et samlet billede af, hvordan I kan sætte turbo på etablering af et helt eller delvist digitalt salgssetup

1.  Få styr på dine kunder og kunderejsen

Hvem er dine kunder? Hvor møder du dine kunder online? Det er centralt at kortlægge og forstå, hvor du møder dine kunder online og være helt sikker på, at du står skarpt og højt på listen over leverandører til det, de efterspørger og søger efter. Med den hastighed, markederne flytter, sig skal man passe på med at tro, man ved, hvor kunderne er.

2. Få kortlagt relevante digitale services

Når det fysiske møde helt eller delvist afløses af en digital interaktion med kunden, er det væsentligt at få etableret en række tjenester, der fungerer sømløst og skaber sammenhæng for kunden. Men på de digitale kanaler kæmper I ikke bare med konkurrenter om jeres kunders opmærksomhed. I kæmper med en sværm af andre ting, vi foretager os digitalt. Derfor skal I tilbyde effektive tjenester med samme standard, som dem vi anvender som almindelige forbrugere.

3. Etabler en effektiv ecommerce platform - eller optimer den eksisterende

Hvis du ikke har en ecommerce platform og en måde at nå dine kunder, så er du bagud - uanset branche. For med Corona er verden er forandret. Vi vil finde varen hurtigt, vi vil kunne se, om den er tilgængelig, hvordan den leveres og kunne følge den undervejs - også inden for B2B.

4. Vær synlig og digitalt til stede for jeres kunder

Er jeres virksomhed og produkter er synlige, når B2B indkøberne søger efter dem? Det kan lyde banalt, men selv den bedste ecommerce platform sælger ikke noget, hvis ingen finder den. Så et strukturet arbejde med at sikre synlighed er lig med bedre konvertering og større omsætning.

5. Er din organisation gearet til at håndtere et digitalt salgssetup?

Hele det tekniske setup med en digital salgsplatform er naturligvis væsentlig. Den rette digitale platform er fundamentet for jeres forretning. Derfor skal den give jer frihed til at udvikle, omstille og skalere din forretning. Men lige så vigtigt er det, at jeres organisation er moden og gearet til at kunne supportere en digital salgsplatform med de nye processer og touchpoints der bliver skabt med denne udvikling?

Få lavet et Klean helbredstjek og få klare anbefalinger til, hvordan I kan komme i gang

Hvor klar er I til at omstille jer fra en traditionel salgsorganisation til et helt eller delvist digitalt salgssetup? Klean tilbyder at gennemføre et overordnet helbredstjek, hvor vi undersøger dit nuværende salgsset-up og identificerer, hvor det største potentiale ligger for at kunne imødekomme jeres kunders ønske om i højere grad at kunne engagere sig med jer og købe via digitale kanaler:

For at kunne stille en retvisende diagnose anbefaler vi disse aktiviteter:

  • Gennemførelse af en modenhedsradar for at vurdere jeres organisation og hvor gearet i er til en digital omstilling af jeres salgssetup
  • En indledende samtale med de primære interessenter hos jer, hvor vi gennemgår resultaterne af modenhedsradaren og får nærmere kendskab til jeres forretningsmål og ambitioner
  • En kunderejseanalyse og mapping af den eksisterende salgsproces til et mere optimeret online setup
  • En performance analyse af jeres evt nuværende ecommerce platform og kortlægning af de digitale services, der knytter sig dertil
  • Et content audit kombineret med en søgeordsanalyse for at vurdere jeres synlighed i forbindelse med kundernes søgning efter jeres produkter

Resultaterne af disse aktiviteter opsummeres i en overskuelig rapport med konkrete anbefalinger til, hvor det største potentiale for en digital omstilling af jeres salgssetup ligger for jer.

Pris for det fulde helbredstjek inkl en rapport med anbefalinger: 25.000,- kr ex moms.

Ja, tak! Lad mig høre mere om Kleans heldbredstjek

Kleans helbredstjek henvender sig til B2B virksomheder i alle brancher. I kan få gavn af et helbredstjek uanset om I allerede har etableret en ecommerce platform med et online salg eller ej.

 

Vi kontakter dig snarest muligt og taler processen igennem, så den kommer til at passe til jeres behov.