Forside » Klean weblog - om bedre websites » J. Boye 2011: Hvad skal vi med contentstrategi?

J. Boye 2011: Hvad skal vi med contentstrategi?

Content strategy er ikke en lille klump ved siden af resten af strategien. Den skal kunne ses i alt, hvad du publicerer, og den skal give mening. Sæt igang!

Både dagens keynote speaker, Cathy Marshall fra Microsoft Research Silicon Valley, og de forskellige oplæg jeg var til, havde fokus på content på den ene eller den anden måde.

Jeg følte mig helt skyldig, da Cathy talte om backup og om at akkumulere elektronisk indhold. Var det ikke for Time Machine, ville jeg ikke tage backup hver dag, og jeg gemmer vigtige ting på min desktop, for derefter at oprette mapper til de engang så vigtige ting. Mapper, der kan hedde noget så sigende som "gamle sager".

Men hvad bliver der egentlig af alt det, vi uploader forskellige steder?

Contentstrategier er ikke til for at irritere

Anden halvdel af min formiddag var i selskab med Lucie Hyde fra eBay Europe. Lucie er content manager, og det vel at mærke med meget store mængder content. På flere sprog. Uden CMS. Det kræver en fast hånd at få til at klappe, og ikke mindst en god contentstrategi.

Content management, selv i mindre skala end eBay Europe, er ikke bare at få teksten skrevet og publiceret. Vi skal tænke på tone, tidspunkt og relevans, og det gælder både små og store sites.

Og jo flere bidragere til contentdelen af et site, så meget desto mere grund til at have en contentstrategi.

"Most of the people making content on the web, have no idea
how to make content on the web"

Og det forplumrer en del. Diskussionen i ekspertpanelet var i mild grad forvirrende for mig, men det er ekspertdebatter jo i sagens natur.

Da Martin White fra Intranet Focus rejste sig op lige bag mig og sagde til forsamlingen, at vi kun har set en lille del af, hvad søgealgoritmer kan, fik jeg et lille "star struck moment".

Martins pointe var, at vi skal holde op med at publicere formålsløst indhold på nettet. Den opfordring er hermed givet videre.

Det store problem er jo netop, at mange ikke ved, hvordan man skriver til nettet, og derfor lukker ting ud, der kunne have været halvt så lange og dobbelt så relevante.

 
 
 

Skriv din kommentar...

Kommentar:  

Navn:  

E-mail:

Hjemmeside:

1. Tryk Preview for at gennemse din kommentar.
2. Tryk herefter Gem for at publicere den.