Forside » Projekter » Dem har vi hjulpet » Bilka: Online i en offline verden

Online i en offline verden - tablet website i Bilkas varehuse

Online bestilling på tablets i Bilkas varehuse har nedbrudt den klassiske barriere mellem detailkædens fysiske butikker og E-handel.

Bilka tablet website velkomstskærm
zoom
Indbydende velkomstskærm

Bilka har netop lanceret en ny version af bilka.dk med ét særligt formål: at kunder i Bilka-varehusene kan bestille hele Bilkas varesortiment på opstillede selvbetjenings-tablets. Med fuld integration til Bilkas kasselinie naturligvis.

En af de helt store udfordringer i projektet har været at designe brugergrænsefladen. Sitet skal udelukkende anvendes på tablets, og udgangspunktet har været, at en stor del af Bilkas kunder ikke er vant til at benytte en touch-skærm på en tablet. Forhold som scrolling og indtastning i formularer har krævet særlig opmærksomhed for så vidt muligt at sikre en god brugsoplevelse.

Varekøbet foregår stort set som ved traditionel Ehandel. Varer lokaliseres via navigation eller søgning, og den kendte funktionalitet fra desktop-udgaven af bilka.dk som 'relaterede varer' og 'pakketilbud' er fuldt integreret.

Bilka tablet website indkøbskurv
zoom
Indkøbskurv med 2 forskellige betalingsmuligheder

Ved checkout kommer den store forskel. Her kan kunden nemlig selv vælge, om hun vil betale med kreditkort direkte ved tablet'en, eller om hun vil betale for varerne sammen med de dagligvarer, hun har i sin indkøbsvogn, ved Bilkas kasselinje. Vælges denne betalingsform, skal kunden blot oplyse sit telefonnummer ved en vilkårlig kasselinie. Uanset betalingsform, leveres varerne via det samme logistik-setup, som anvendes når man handler på bilka.dk.

Sitet er designet med elementer der i høj grad ligner de kendte elementer fra desktop-udgaven af bilka.dk. Men for at sikre, at der er fokus på hurtig bestilling og dermed reduceret risiko for kø-dannelse ved selvbetjenings-standerne, er tablet-sitet skrællet for artikler, videoklip og andet indhold som ikke direkte er produktrelateret.

Men mens der er brugt mange kræfter på brugsoplevelsen, er der ikke brugt ressourcer på klassiske discipliner som f.eks. søgemaskineoptimering, printvenlige stylesheets, deling, kampagnebannere og udførlige browsertests. Websitet kan nemlig udelukkende tilgås på Bilkas netværk med tablets, som er specielt konfigurerede til opgaven.

Fakta
 · 
Bilkas tablet website er baseret på en Sitecore platform
 
 · 
Klean har leveret interaktionsdesign, frontendkode, test og projektstyring
 
 · 
Bilka har fået mulighed for at sælge online sortimentet i deres varehuse
 
 · 
Kleans projektansvarlige: Jesper Sørensen

Forventningerne til tablet-sitet har været meget høje, både i Bilkas varehuse og hos E-commerce afdelingen. Og efter bare få uger er der mange tegn på, at det bliver en succes. Kunderne har taget godt imod websitet, og personalet i varehusene har fået øjnene op for de store muligheder de nu har fået, og er i konstruktiv dialog med Bilkas E-commerce afdeling om forbedringer og nye features. En af de klassiske barrierer i detailhandelen mellem online og offline er på vej til at blive nedbrudt.

Tabletsitet er blevet til på bare 7 uger, i tæt samarbejde mellem Bilka, Dansk Supermarked og Klean, som har leveret interaktionsdesign, frontendkode, test og projektstyring.

Tablet websitet kan kun tilgås fra Bilkas netværk, så check det ud næste gang du er i Bilka.